BEYANNAMESİZ İHRACAT – YÜKLEME HATALARI
Sezai KAYA, Yetkilendirilmiş Gümrük Müşaviri, Gümrük ve Ticaret Eski Müfettişi
06.10.2026
SORU
Yurtdışına evoparatör ihracatı yapan bir firmayız. 1000 adet ve 250 adet olmak üzere iki ayrı sipariş gelmiş ve 2 ayrı e-fatura kesmişiz. Ancak, 250 adet olan siparişe ait e-faturayı ihracat beyannamesine yazmamışız ama 1.250 adet evoparatör gitmiş. E faturanın birisi aylardır ihracat beyannamesine bağlanmamış vaziyette bekliyor. Ne yapacağız?
CEVAP:
E-faturayı ihracat beyannamesine bağlama süresine ilişkin bir kısıtlama yok. Yani o fatura sonsuza kadar açıkta durabilir.
Konuyla ilgili yazımız: E FATURAYI İHRACAT BEYANNAMESİNE BAĞLAMA SÜRESİ
Ancak stok eksiği söz konusu olacak ve olası bir vergi incelemesinde faturasız satış yorumu yapılabilecektir. Bu nedenle aşağıdaki yöntemler izlenebilir
1) GÜMRÜK MEVZUATINDAKİ ÇÖZÜMLER
4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 73/2. maddesi ve Gümrük Yönetmeliği’nin 121/4 ile 194. maddeleri uyarınca gümrük idaresine başvurularak eşyanın tesliminden sonra beyannamede düzeltme (redrese) işlemi talep edilmelidir.
Ticaret Bakanlığı’nın 2020/23 sayılı Genelgesi (Statü Değişikliği İşlemleri) çerçevesinde, fiili ihracatın 1.250 adet olarak gerçekleştiğini kanıtlayan varış ülkesinden alınan konsolosluk onaylı giriş beyannamesi, nakliye belgeleri (konşimento/CMR), çeki listesi ve banka ödeme belgeleriyle birlikte beyannamenin işlem gördüğü Gümrük Müdürlüğü kanalıyla bağlı bulunulan Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğü’ne kalem/fatura ekleme başvurusu yapılmalıdır .
Yapılacak inceleme neticesinde beyannameye yeni kalemin/faturanın eklenmesi uygun bulunduğunda , açıkta bekleyen e-fatura beyannameye (0886 belge kodu ve 23 haneli TPS numarası ile) bağlanarak VEDOP sisteminde otomatik olarak kapatılacak ve KDV iadesine konu edilebilir hale gelecektir
2) VERGİ MEVZUATINDAKİ ÇÖZÜMLER
Eğer gümrük idaresi miktar düzeltmesini (250 adetlik fazlalığı) resmi olarak kabul etmez ve beyannameyi düzeltmezse, resmi olarak ispatlanamayan bu 250 adetlik teslim KDV Kanunu açısından “ihracat” sayılamaz .
Bu durumda, kesmiş olduğunuz KDV’siz ihracat faturasını iptal edip, bu işlemi yurt içi teslim (KDV’li satış) gibi değerlendirerek KDV hesaplamalı ve ilgili dönem beyannamesini düzelterek vergisini ödemelisiniz.
KDV Kanunu’nun 35. maddesi (Matrah ve indirim miktarlarının değişmesi) hükümleri uyarınca düzeltme beyannamesi verilerek bu teslim yurt içi satış (600 Hesap) olarak kayıtlara alınır ve stok çıkışı bu şekilde gerçekleştirilerek denge sağlanır
Yazı Kategorileri
GÜNCEL YAZILAR
- BEYANNAMESİZ İHRACAT – YÜKLEME HATALARI
- GÜMRÜK KIYMETİNE GİRMEYEN ROYALTİ ÖDEMELERİ
- FRANCHISE ÖDEMELERİ ve GÜMRÜK KIYMETİ
- İHRACAT BEDELİ YÜKSELDİKÇE KDV İADESİ DAHA ÇOK MU OLUR?
- YOKUŞBANK – YOKUŞLUÇEŞME ŞUBESİ vs İNİŞBANK – BAYIRAŞAĞI ŞUBESİ
- GÖZETİM FARKLARINA CEZA UYGULANABİLİR Mİ?
- YATIRIM TEŞVİK EK-4 LİSTESİ – KULLANILMIŞ EŞYA
- DAMGA VERGİLERİNİN GÜMRÜK MÜŞAVİRİNCE ÖDENMESİ
- ÜÇÜNCÜ ŞAHISLARA YAPILAN ÖDEMELER, KKDF ve YFKS
- ÇİNDEN ŞİŞE ALIP İTALYA’DA PARFÜM DOLDURTMAK
- İHRACAT BEDELİNİN GETİRİLMESİ – GRUP FİRMALARI – MAHSUPLAŞMA
- MALLARIMIZ TSE’DEN GEÇMEDİ NE YAPACAĞIZ?
- YYS ALIM KARARI VERMEDEN ÖNCE – DÜŞÜNÜN
- CE İŞARETİ ve KENDİ MARKANDA İMALATÇI BİLGİLERİ
- TAREKS DE SOUZA
- SET EŞYADA MÜMEYYİZ VASFIN BELİRLENMESİ
- SET HALİNDEKİ EŞYALARIN SINIFLANDIRILMASI
- ÜLKE İÇİ TAŞIMA BEDELLERİ ve GÜMRÜK KIYMETİ
- İHRACATÇININ FARKLI ÜLKEDEKİ HESABINA PARA TRANSFERİ ve KKDF
- DAHİLDE İŞLEME REJİMİNDE ESNEKLİKLER
- TARİFENİN YORUM KURALLARI – ÖRNEKLER
- CE İŞARETİ MEVZUATINDA YER ALAN KOLAYLIKLAR
- CE İŞARETİ – AKSAM VE PARÇA KOLAYLIĞI
- KULLANILMIŞ EŞYA İTHALATI – YATIRIM TEŞVİK
- CE İŞARETİ – SIK KARŞILAŞILAN HATALAR